Lærerveiledning
Hvordan lære elever å lære
1
Gi elevene en innføring i "lær å lære" med Superlærings minikurs
Ved å ta Superlærings digitale minikurs får elevene en grundig og helhetlig innføring i metakognisjon og ulike typer studieteknikk.
Les mer om hvordan bruke minikursene (klikk her)
Råd for gjennomføring:
- Bestem deg for hvilket minikurs (tema) elevene skal jobbe med.
- Gi elevene internettlenken til siden med minikursene (se lenke nedenfor). Elevene kan bruke mobil, nettbrett eller PC. Om elevene har problemer, be dem sjekke at de har stavet internettadressen riktig. De kan også prøve en ny nettleser eller laste inn siden på nytt
- La elevene gå gjennom minikurset på egenhånd (10-20min). Oppfordre elevene til å bruke hodetelefoner om de sitter i klasserommet.
- Dersom det er satt av tid til det, la elevene diskutere refleksjonsspørsmålene som ligger under "Flere ressurser" i små grupper eller i plenum.
2
Integrer "lær å lære" i undervisningen
Her ser du eksempler på aktiviteter som gir elevene kunnskap og trening i studieteknikk og metakognisjon. Som lærer trenger du ikke å integrere alle disse aktivitetene i undervisningen, velg heller noen du synes egner seg godt og tilpass dem gjerne. Klikk på hver boks for mer informasjon .
Lær bort teknikker
Kunnskap om forskjellige teknikker er første steget på veien til å bli mer selvstendig og strategisk i egen læring. Superlæring har mange ressurser som gjør det enkelt for elevene å få kunnskap om teknikker.
Ressurser:
1. Minikurs:
Superlæring sine minikurs [toppen av denne siden] gir elevene en skreddersydd innføring i ulike teknikker innenfor temaer som leseteknikk, notatteknikk osv.
2. Enkeltvideoer:
Du kan også vise elevene enkeltvideoer fra Superlæring sin videodatabase [egen side]. Mange av disse videoene inngår i minikursene.
3. Kurset "Lær å lære" med Olav Schewe
Du kan også vise elevene videoer fra kurset "Lær å lære" [egen side] med Olav Schewe - et kurs om hva som skjer i hjernen når vi lærer og hvilke teknikker vi bør bruke for å spille på lag med hjernen.
4. Studieteknikk-bibliotek
Hent inspirasjon fra Superlæring sitt studieteknikk-bibliotek [egen side] som inneholder 40 ulike teknikker.
Del gjerne egne teknikker eller teknikker utover de som finnes i Superlæring-universitet. Nedenfor ser du råd til hvordan du bør lære bort teknikker.
Del gjerne egne teknikker eller teknikker utover de som finnes i Superlæring-universitet. Nedenfor ser du råd til hvordan du bør lære bort teknikker.
Råd for å lære bort teknikker:
1. Vær EKSPLISITT
Si at du skal dele en (generell) teknikk som elevene også kan bruke på egenhånd (og i ulike fag).
2. Gi teknikkene et NAVN
(F.eks. «Baklengs planlegging», «Oppsummeringsark», «Pomodoro-teknikken»)
3. Ta med HVA, HVORDAN, HVORFOR, NÅR
Forklar hva teknikken går ut på, hvordan den brukes, hvorfor den fungerer og når det er lurt å bruke den. Du kan også nevne begrensninger med teknikken.
4. Demonstrer med et eksempel
(Helst noe dere jobber med i faget om dagen.)
Modellér bruk av teknikker
Mennesker lærer ofte best gjennom eksempler, og det å modellere en teknikk gir elevene et eksempel på hvordan teknikken kan brukes i praksis.
Om teknikken du skal modellere er ny for elevene, så bruk litt tid først på å lære elevene om teknikken (Se seksjon over "Lær bort teknikker".
Om teknikken du skal modellere er ny for elevene, så bruk litt tid først på å lære elevene om teknikken (Se seksjon over "Lær bort teknikker".
Råd for å modellere bruk av teknikker:
1. Vær EKSPLISITT
Si at du skal demonstrere en teknikk som elevene også kan bruke på egenhånd. Om teknikken er generell og kan brukes i ulike fag, så nevn det.
2. Nevn teknikkens NAVN eller gi den et navn
(F.eks. «Baklengs planlegging», «Oppsummeringsark», «Pomodoro-teknikken»)
3. «Tenk høyt» mens du demonstrerer
Forklar hva du gjør og hvorfor.
4. Repeter
Modeller teknikken igjen på et senere tidspunkt med annet lærestoff/ i en annen setting.
Modellér metakognitiv tenking («Tenk høyt»)
Mennesker lærer ofte best gjennom eksempler, og det å modellere metakognitiv tenking gir elevene eksempler på hvordan man kan være metakognitiv i praksis.
Råd for å modellere metakognitiv tenking:
1. Del tankeprosessen steg-for-steg, ikke bare konklusjonen
Det er vanlig å dele konklusjonen fra tankerekkene våre. For eksempel deler vi konklusjonen vår når servitøren på restaurant spør oss hva vi vil spise. Vi sier kanskje "Jeg tar en kyllingpasta". Vi deler ikke hele tankerekken vår (f.eks. "Fisken er veldig dyr og jeg spiste biff i går, så da er kyllingpastaen det beste alternativet for meg"). Men når vi modellerer metakognisjon er det viktig at vi deler hele tankerekken som leder frem til konklusjonen, for det er nettopp tankerekken som er metakognisjon!
2. Vær eksplisitt (om det passer seg)
Del eksplisitt at du skal være metakognitiv, "La oss være litt metakognitive", "La oss bruke metakognisjon."
Eksempler på metakognitiv høyttenking:
- “La oss først sjekke om vi har nok tid. Nå er klokka nesten 2, da har vi bare 10 minutter, det er ikke nok til å gjøre denne oppgaven. Da får vi heller bruke tiden til noe annet”
- “Nå skal jeg bare forsikre meg om at infoen jeg har er oppdatert. La meg se, hvordan kan jeg kontrollere om det stemmer at Stortinget har 169 representanter? Selv om Wikipedia ofte stemmer, kan informasjonen der være utdatert eller manipulert. Chat GPT kan jeg heller ikke stole 100% på. Det beste alternativet tror jeg vil være å sjekke Stortingets offisielle side, stortinget.no.”
- "La oss være litt metakognitive nå. Hvordan kan vi oppsummere dette temaet på en oversiktlig måte? Vi kan lage en liste over alle begrepene, men det er bedre hvis vi kan vise hvordan begrepene henger sammen. Til det trenger vi en litt mer avansert teknikk. Jeg tror et tankekart kan egne seg godt. Jeg har ikke laget det før for dette temaet, men la meg prøve."
La elevene øve på å bruke teknikker på lærestoff i timen
Å trene på å bruke teknikker gjør elevene tryggere på teknikkene og øker sjansene for at elevene vil ta de i bruk senere på egenhånd. Å trene på teknikker er også viktig for at elevene utvikler mestringstro (self-efficacy) knyttet til bruk av teknikkene.
Å la elevene trene på teknikker spiser ikke av undervisningstiden. Elevene trener på studieteknikk SAMTIDIG som de jobber med faget.
Å la elevene trene på teknikker spiser ikke av undervisningstiden. Elevene trener på studieteknikk SAMTIDIG som de jobber med faget.
Råd for å la elevene trene på å bruke teknikker i timen:
- Elevene kan trene på en spesifikk teknikk, eller velge fra en liste. Du kan for eksempel velge ut noen fra Superlæring sitt studieteknikk-bibliotek [Lenke].
- Elevene bør helst trene på en teknikk flere ganger med ulike temaer (og aller helst i ulike fag).
- Husk metakognisjon: Når elevene er ferdige, la de reflektere over hvordan det gikk:
- Om de ville gjort noe annerledes en annen gang
- Om de lærte noe nytt om teknikken
- I hvilken setting de tror teknikken vil fungere best
- Om de tror de kommer til å bruke teknikken igjen
Eksempler på aktiviteter/ Ressurser per tema:
Generelt
Leseteknikk
Notatteknikk
Hukommelse
Tidsmestring
- La elevene bruke MIKSING-teknikken på å jobbe med oppgaver.
- La elevene lage en ASSOSIASJON.
- La elevene bruke OSLO-metoden (Oversikt, Spør, Link, Oppsummer) til å lese et kapittel/ en tekst. Vis gjerne elevene videoen om OSLO-metoden (se ovenfor) igjen før de setter i gang.
- La elevene markere en tekst i faget [Lærerveiledning].
- La elevene kommentere (lage små notater: spørsmål, viktige poenger etc.) til en tekst i faget. Om teksten er digital kan elevene bruke kommentarverktøy, er den på papir kan elevene skrive i margen eller bruke Post-it-lapper. [Lærerveiledning].
- La elevene planlegge et selvstendig prosjekt eller gruppearbeid ved hjelp av baklengs planlegging-teknikken [Lærerveiledning].
- La elevene planlegge et selvstendig prosjekt eller gruppearbeid ved å sette opp en gjøremålsliste.
- La elevene lage en plan for hvordan de skal forberede seg til en prøve. [Lærerveiledning] og [Mal].
- La elevene lage en balansert ukeplan [Lærerveiledning]. Elevene kan bruke [PDF mal] eller [Excel mal].
- La elevene lage memoreringskort (nøkkelkort) [Lærerveiledning].
- La elevene bruke reiserute-teknikken til å lære seg alle stegene eller delene av en modell, teori, eller fremgangsmåte [Lærerveiledning].
- La elevene bruke historie-teknikken til å lære seg alle stegene eller delene av en modell, teori, eller fremgangsmåte [Lærerveiledning].
- La elevene ta notater til et tema i faget ved hjelp av VOKSE-prinsippene.
- La elevene korte ned en tekst i faget [Lærerveiledning].
- La elevene trene seg på å lage enten tidslinje, venndiagram, eller en annen grafisk fremstilling [Lærerveiledning].
- La elevene lage tankekart fra deler av et kapittel eller et tema.
- La elevene lage stikkord til en tekst eller tema i faget [Lærerveiledning].
Still metakognitive spørsmål til elevene i timen
Å stille elevene refleksjonsspørsmål knyttet til læreprosessen, gir elevene trening i være metakognitive. Over tid kan elevene slik utvikle egen metakognisjonen, samt venne seg til å stille seg selv flere metakognitive spørsmål.
Eksempler på metakognitive spørsmål du kan stille elevene:
NÅR ELEVENE BER OM HJELP
- Hvordan kom du frem til det svaret?
- Hvor sikker er du på at det er korrekt?
- Hvordan kan du sjekke om svaret ditt er riktig?
- Hvilke ressurser kan du ta i bruk her?
FØR EN OPPGAVE
- Hva er formålet med denne oppgaven tror du?
- Hvor lang tid tror du det vil ta å fullføre oppgaven?
- Hvilke steg må du ta for å fullføre denne oppgaven?
- Hva er det vanskeligste med denne oppgaven?
- Fullfør setningen: Min plan for denne oppgaven er å ……... og jeg kan forvente følgende ufordringer …..
MIDTVEIS I EN OPPGAVE
- Hvordan går det så langt? Er det noe du kan gjøre på en smartere måte?
- Er det noe du bør endre på?
- Hvilke steg er det som gjenstår? Når skal du gjøre dem?
- Er det noe du sliter med i øyeblikket?
- Fullfør setningen: Jeg ville lært mer fra denne oppgaven dersom jeg ………………..
ETTER EN OPPGAVE
- Ville du gjort noe annerledes hvis du skulle gjort oppgaven om igjen?
- Hvordan var det å jobbe med oppgaven?
- Var det noe som hindret deg i å jobbe effektivt med denne oppgaven?
- Hvilke ressurser var tilgjengelige for denne oppgaven? Hvilke brukte du?
- Hva er styrkene og svakhetene med det du nettopp har gjort?
Inkluder bruk av teknikker i innleveringer
Å la elevene trene på å bruke teknikker gjør dem tryggere på teknikkene, og øker sjansene for at elevene tar de i bruk senere på egenhånd. Å trene på teknikker er også viktig for at elevene utvikler mestringstro (self-efficacy) knyttet til bruk av teknikkene. Ved å inkludere teknikk-bruk i innleveringer kan elevene jobbe faglig samtidig som de øver på ulike teknikker.
Eksempler på aktiviteter:
- Elevene bruker BAKLENGS PLANLEGGING ifm. en innlevering og legger ved planen de lager som en del av innleveringen.
- Elevene lager et TANKEKART som de legger ved innleveringen.
Råd
Om mulig, kombiner med metakognitive spørsmål om teknikken, f.eks. "Hvordan var det å bruke teknikken?", "Ville du gjort noe annerledes en annen gang?"
Inkluder metakognitive spørsmål på prøver og innleveringer
Å inkludere metakognitive spørsmål på prøver og innleveringer gjør elevene mer reflekterte og bevisste på hvordan de jobber frem mot og i løpet av prøver og innleveringer.
Svarene elevene gir på spørsmålene trenger ikke å vurderes. Det går også an å gi 1 poeng for besvarte spørsmål og 0 poeng for ubesvarte spørsmål.
Svarene elevene gir på spørsmålene trenger ikke å vurderes. Det går også an å gi 1 poeng for besvarte spørsmål og 0 poeng for ubesvarte spørsmål.
Eksempler på metakognitive spørsmål som kan legges til på prøver og innleveringer:
- Hvordan forberedte du deg til denne prøven?
- Hvilke teknikker brukte du da du øvde til denne prøven?
- Hvilke ressurser brukte du da du [øvde til denne prøven]/[jobbet med dette prosjektet]? Var noen nyttigere enn andre?
- Hvis du fikk samme innlevering/oppgave på nytt, hva ville du gjort annerledes?
- Hvor mye tid brukte du på [dette prosjektet]/[å forberede deg til denne prøven]? Var det mer eller mindre enn du hadde sett for deg og hvorfor?
Ha metakognitiv innsjekking eller utsjekking av timen
Metakognitiv innsjekk eller utsjekk er en kort aktivitet som lar elevene være metakognitive om timen de har foran seg (eller bak seg). Aktiviteten trenger ikke å ta mer enn noen minutter. Du kan dele ut et ark eller skrive innsjekk/utsjekk-spørsmålene på tavla.
Eksempler på spørsmål for metakognitiv innsjekking:
- Er du i modus til å lære i denne timen? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Hva kan du gjøre en annen gang for å være i bedre modus for læring?
- Hva kan du gjøre for å sørge for at du får mest mulig ut av dagens time?
- Hvordan kan du bidra til at andre får mest mulig ut av dagens time?
Eksempler på spørsmål for metakognitiv utsjekking:
- Nevn tre ting du har lært i løpet av denne timen.
- Nevn 1-3 ting du slet med å forstå i denne timen.
- Hvilke forberedelser hjalp deg å få mest mulig ut av dagens time?
- Var det noe som gjorde det vanskeligere å fokusere eller engasjere seg i dagens time?
- Hva kunne du gjort annerledes og dermed fått enda mer ut av dagens time?
La elevene reflektere over egne studievaner og motivasjon
Gjennom overordnet refleksjon av studievaner og motivasjon blir elevene mer bevisste på hvordan vanene og motivasjonen støtter opp (eller ikke støtter opp) under læringen deres.
Råd:
Lag spørsmål som skaper refleksjon om studievaner og motivasjon. Det kan være knyttet til en oppgave, et fag, eller mer generelt til det å være elev.
Maler og ressurser (per tema):
Generelt
Motivasjon
Tidsmestring
Superlærings verktøy for egenkartlegging av studievaner og motivasjon
Om verktøyet
Egenkartleggingen tar elevene ca. 5 minutter å gjennomføre og gir dem en strukturert måte å reflektere over egne studievaner og motivasjon. Når elevene har svart på alle spørsmål, får de tilsendt en PDF-rapport på e-post hvor svarene deres sammenlignes med en norm. Elevene kan gjennomføre egenkartleggingen én gang, eller på ulike tidspunkter gjennom skoleåret. Slik egenkartlegging kan også være et nyttig utgangspunkt for utviklingssamtaler med lærer. Elevene kan da ha PDF-rapporten med seg digitalt, eller skrevet ut.
Tilgang
Elevene har tilgang fra seksjonen "Flere verktøy" nederst på elevsiden (se bilde).
Evaluering av egen motivasjon
La elevene reflektere over egen motivasjon i et fag eller overordnet for videregående utdanning.
Skjemaet bygger på motivasjonsdriverne som elevene introduseres for i minikurset knyttet til motivasjon.
Tidsbrukoversikt
La elevene reflektere over hva og hvor mye tid som går med til ulike aktiviteter i løpet av en uke ved å sette opp en tidsbrukoversikt.
[Lærerveiledning]
[Mal for Tidsbrukoversikt]
[Lærerveiledning]
[Mal for Tidsbrukoversikt]
La elevene skrive læringsdagbok (ukebok)
Å skrive en læringsdagbok over en periode er en strukturert måte å reflektere over egen læring på som gjør elevene mer bevisste på egne vaner og vanemønstre. Råd for hvordan skrive læringsdagbok eller læringsukebok:
Råd for hvordan skrive læringsdagbok eller læringsukebok:
- Bør gjøres over en periode (f.eks. over 1-2 uker for dagbok eller 1-2 måneder for ukebok).
- Intervallet mellom hver gang bør være konstant (f.eks. daglig på ukedager eller hver mandag.
- Anbefalt tidsbruk per gang: 5-20 minutter.
- Elevene kan gjøre det på skolen eller som hjemmelekse.
- Kan være knyttet til et fag eller gjøres på tvers av fag.
- Eksempel på spørsmål som kan besvares:
- Hva lærte du i dag?
- Var det noe som gjorde det vanskelig å lære i dag?
- Var det noe som var vanskelig å forstå? Hva kan du gjøre for å forstå det bedre?
Ressurser
Superlæring © 2024
Educas AS
Org. nr. 916 823 312
P.O. Box 2768 Solli,
0204 Oslo
Educas AS
Org. nr. 916 823 312
P.O. Box 2768 Solli,
0204 Oslo
For å bli gode på å lære trenger elever både gode studieteknikker og velutviklet metakognisjon
Studieteknikker
er metoder og praksiser som gjør læring mer effektiv. Eksempler på teknikker kan være å stille seg selv kontrollspørsmål, lage en begrepsoversikt, eller fordele tiden så man bruker mer tid på vanskelige oppgaver. Ulike teknikker har ulike styrker, derfor trenger elevene en "verktøykasse" med mange studieteknikker som de kan velge fra når de står i ulike læringssituasjoner.
Metakognisjon
betyr «tenking om tenking» og innebærer å tenke over egen læring, f.eks. hvilke teknikker man bruker, hvor god man er på å bruke de, hvilket læringsutbytte man oppnår osv. Velutviklet metakognisjon gjør elevene både mer bevisst og strategisk i egen læring. Ofte sammenlignes metakognisjon med en hjerne på utsiden av hjernen, altså en «ekstrahjerne» som følger med på hvordan «hovedhjernen» lærer.
Superlæring støtter skolen i i dette arbeidet gjennom 1) digitale minikurs som gir elevene basiskunnskap om metakognisjon og studieteknikker, og 2) eksempler på aktiviteter og støtteressurser som hjelper lærere å integrere studieteknikk- og metakognisjontrening i undervisningen.
Her finner du lenker ressurser:
1) Minikurs (elevside):
Superlæring sine minikurs som gir elevene en skreddersydd innføring i ulike teknikker innenfor temaer som leseteknikk, notatteknikk osv.
2) Studieteknikkbibliotek
Oversikt med 40 studieteknikker.
3) Studieteknikk-videoer
Korte, animerte videor som introduserer ulike teknikker.
4) "Lær å lære" videokurs
12 videoer om med Olav Schewe om effektiv læring basert på nevrovitenskap.
5) PDF-veiledninger
Lærerveiledning til ulike måter å integrere studieteknikktrening i undervisningen på.
6) Egenkartlegging
Egenvurdering av studievaner og motivasjon med pdf-rapport.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke fag pleier du å ta notater i
- Hvilke fag tar du ikke notater i?
- Kan det være nyttig å ta notater selv om du aldri ser på dem igjen?
- Finnes det situasjoner der det ikke lønner seg å ta notater?
Minikurs i forskjellige temaer innen studieteknikk som tar mellom 10 og 20 minutter å gjennomføre. Husk hodetelefoner om dere gjennomfører disse i klasserommet.
Her finner du lenker til til flere verktøy:
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker