Tilgjengelighets-
erklæring
Statistikk viser at mange nordmenn har varige behov for tilrettelegging i én eller annen form. I tillegg kan alle ha midlertidige eller situasjonsbestemte behov for tilrettelegging, som for eksempel når man kun har én hånd tilgjengelig for å utføre en oppgave. Universell utforming er derfor god utforming – for alle. Derfor jobber vi kontinuerlig med å forbedre nettsidene våre slik at de er mest mulig universelt utformet.
Hva gjelder denne erklæring for?
Denne tilgjengelighetserklæringen gjelder for Superlæring og nettstedet www.superlaering.no
Se også personvernerklæringen.
Se også personvernerklæringen.
Hvem er ansvarlige for nettstedet?
Educas AS er ansvarlig for dette nettstedet.
Målsettinger for tilgjengelighet
Vi jobber for at dette nettstedet skal være tilgjengelig for alle brukere, inkludert de med varige eller midlertidige funksjonsnedsettelser. Vårt mål er et nettsted som tilfredsstiller minst AA-kravene i tilgjengelighetsstandarden World Wide Web Consortium’s Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.
Vi vil
Vi vil
- ha et klart og forståelig språk
- ha tekst-alternativer til alle videoer og lydfiler
- kontinuerlig rette opp WCAG-feil
- gjøre det mulig å lese opp innholdet med skjermlesere, også bildebeskrivelser.
- sette alt-tag på alle bilder som ikke er rene design-elementer
Kvalitetsarbeidet og utviklingsarbeidet foregår i samarbeid med vår tekniske leverandør og eksperter på universell utforming som vi leier inn.
Gi oss en tilbakemelding
Skriver vi tungt eller vanskelig? Eller er det noe som ikke fungerer som det skal, eller går du glipp av innhold på grunn av at nettsidene ikke er universelt utformet? Da setter vi pris på om du kontakter oss slik at vi kan forbedre det. Vennligst gi oss beskjed ved å sende en e-post til kontakt@educas.no
Tilgjengelighetsmeny
For å gjøre det enklere å bruke Superlæring har vi laget en egen meny med forskjellige tilgjengelighetsverktøy.
Hvor finner jeg menyen?
Menyen ligger som en egen blå knapp med tilgjengelighetssymbol nede til venstre. Trykk på den, så kommer menyen opp.
Hvilke funksjoner finnes på tilgjengelighetsmenyen?
Nedenfor ser du et sammendrag av de funksjonene du kan bruke for å bedre tilgjengeligheten. Trykk på valgt funksjon for å aktivere den.
- Kontrast lar deg øke kontrasten på nettsiden så det blir enklere å lese teksten
- Fremhev lenker uthever lenkene på nettstedet
- Større tekst øker skriftstørrelsen
- Stopp animasjoner gjør om animasjoner til stillbilder
- Dysleksivennlig endrer skrifttypen slik at den blir enklere å lese
- Musepeker endrer pekeren slik at den blir mer markant
- Linjehøyde endrer plassen mellom linjene
- Skjul bilder fjerner bilder fra siden
Hvordan slår jeg av tilgjengelighetsfunksjoner?
Nederst på tilgjengelighetsmenyen kan du trykke på "Tilbakestill alle tilgjengelighetsinnstillinger". Da vil alle funksjoner du har aktivert deaktiveres igjen.
Kan jeg fjerne tilgjengelighetsknappen fra skjermen?
Ja. For å fjerne tilgjengelighetsknappen fra nettleseren din, trykk på "Flytt/skjul Widget" nederst på menyen. Velg så "Skjul" og ønsket varighet for fjerning av menyknappen. Avslutt med å trykke på "Skjul widget".
Superlæring © 2024
Educas AS
Org. nr. 916 823 312
P.O. Box 2768 Solli,
0204 Oslo
Educas AS
Org. nr. 916 823 312
P.O. Box 2768 Solli,
0204 Oslo
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke fag pleier du å ta notater i
- Hvilke fag tar du ikke notater i?
- Kan det være nyttig å ta notater selv om du aldri ser på dem igjen?
- Finnes det situasjoner der det ikke lønner seg å ta notater?
For å bli gode på å lære trenger elever både gode studieteknikker og velutviklet metakognisjon
Studieteknikker
er metoder og praksiser som gjør læring mer effektiv. Eksempler på teknikker kan være å stille seg selv kontrollspørsmål, lage en begrepsoversikt, eller fordele tiden så man bruker mer tid på vanskelige oppgaver. Ulike teknikker har ulike styrker, derfor trenger elevene en "verktøykasse" med mange studieteknikker som de kan velge fra når de står i ulike læringssituasjoner.
Metakognisjon
betyr «tenking om tenking» og innebærer å tenke over egen læring, f.eks. hvilke teknikker man bruker, hvor god man er på å bruke de, hvilket læringsutbytte man oppnår osv. Velutviklet metakognisjon gjør elevene både mer bevisst og strategisk i egen læring. Ofte sammenlignes metakognisjon med en hjerne på utsiden av hjernen, altså en «ekstrahjerne» som følger med på hvordan «hovedhjernen» lærer.
Superlæring støtter skolen i i dette arbeidet gjennom 1) digitale minikurs som gir elevene basiskunnskap om metakognisjon og studieteknikker, og 2) eksempler på aktiviteter og støtteressurser som hjelper lærere å integrere studieteknikk- og metakognisjontrening i undervisningen.
Minikurs i forskjellige temaer innen studieteknikk som tar mellom 10 og 20 minutter å gjennomføre. Husk hodetelefoner om dere gjennomfører disse i klasserommet.
Her finner du lenker til til flere verktøy:
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker
Her finner du lenker ressurser:
1) Minikurs (elevside):
Superlæring sine minikurs som gir elevene en skreddersydd innføring i ulike teknikker innenfor temaer som leseteknikk, notatteknikk osv.
2) Studieteknikkbibliotek
Oversikt med 40 studieteknikker.
3) Studieteknikk-videoer
Korte, animerte videor som introduserer ulike teknikker.
4) "Lær å lære" videokurs
12 videoer om med Olav Schewe om effektiv læring basert på nevrovitenskap.
5) PDF-veiledninger
Lærerveiledning til ulike måter å integrere studieteknikktrening i undervisningen på.
6) Egenkartlegging
Egenvurdering av studievaner og motivasjon med pdf-rapport.