Brukervilkår
1. Vilkår
Superlæring er en tjeneste som omfatter nettkurs og andre ressurser for å hjelpe studenter og elever til å lykkes med å lære. Tjenesten er levert av Educas AS, heretter kalt "selskapet". Ved å bruke Superlæring godtar du å være bundet av disse brukervilkårene samt norske lover og forskrifter. Hvis du er uenig i noen av disse vilkårene, får du ikke bruke eller ha tilgang til Superlæring eller dette nettstedet. Innholdet i Superlæring er beskyttet av gjeldende opphavsrett og varemerkerett.
2. Brukerlisens
Du gis tillatelse til midlertidig å laste ned én kopi av materialet som er del av Superlæring og omfattes av lisensen din, kun for personlig, ikke-kommersiell visning. Dette er ikke en overføring av eierskap, og under denne lisensen kan du ikke:
a. endre eller kopiere materiale;
a. endre eller kopiere materiale;
b. bruke materialet til kommersielle formål, eller for offentlig visning (kommersielt eller ikke-kommersielt);
c. forsøke å bryte ned eller foreta omvendt utvikling av programvare som finnes på disse nettsidene;
d. fjerne copyright, logo eller andre proprietære notasjoner fra materialer, eller
e. overføre materialet til en annen person eller "speile" materialet på en annen server.
Denne lisensen skal automatisk opphøre dersom du bryter noen av disse restriksjonene og kan sies opp av selskapet til enhver tid. Etter avsluttet visning av Superlærings materiale, eller ved opphør av denne lisensen, må du slette eller ødelegge nedlastet materiale, enten det er i elektronisk eller trykt format.
3. Ansvarsfraskrivelse
Materialet på Superlæring sitt nettsted leveres "som det er". Selskapet gir ingen garantier, uttrykt eller underforstått, og fraskriver seg herved og benekter alle andre garantier, inkludert underforståtte garantier eller betingelser for salgbarhet, egnethet for et bestemt formål, eller ikke-krenkelse av immaterielle eller andre brudd på rettigheter. Videre gir selskapet ingen garantier vedrørende nøyaktigheten, sannsynlig resultat, eller påliteligheten av materialet på dette nettstedet eller tilknyttet materialer, eller på nettsteder knyttet til dette nettstedet.
4. Personopplysninger
Ved å bruke dette nettstedet aksepterer du at personopplysninger behandles i tråd med Superlæring sin personvernerklæring.
5. Begrensninger
I den grad ikke annet følger av ufravikelig lovgivning skal selskapet ikke i noe tilfelle være ansvarlig for eventuelle skader eller tap, direkte eller indirekte, inklusive tap av tid, tap av penger, tap av data eller tap av andre muligheter, som følge av feil eller mangler ved Superlæring eller mangelfull brukerstøtte.
6. Revisjoner og feil
Materialene i Superlæring og som vises på selskapets nettsider kan inneholde tekniske, typografiske eller fotografiske feil. Selskapet garanterer ikke at noen av materialene på sin nettside er nøyaktig, fullstendig eller oppdatert. Selskapet kan gjøre endringer i materialene på sitt nettsted til enhver tid uten varsel. Selskapet har imidlertid ikke noen forpliktelse til å oppdatere materialene.
7. Lenker
Materialene i Superlæring og på dette nettstedet kan inneholde lenker til eksterne sider. Selskapet er ikke ansvarlig for innholdet på slike sider og bruk av slike lenker skjer derfor på eget ansvar og på egen risiko.
8. Endringer av disse brukervilkårene
Superlæring kan revidere disse brukervilkårene til enhver tid uten varsel. Ved å bruke Superlæring og dette nettstedet godtar du være bundet av den gjeldende versjonen av disse brukervilkårene.
9. Rettstvister
Eventuelle krav eller tvister skal reguleres av norsk lov og eventuelle domstolsprøvelser skal finne sted i Oslo.
(Publisert: 1. januar 2022. Sist oppdatert: 5. januar 2021)
Educas AS © Superlæring 2023
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke fag pleier du å ta notater i
- Hvilke fag tar du ikke notater i?
- Kan det være nyttig å ta notater selv om du aldri ser på dem igjen?
- Finnes det situasjoner der det ikke lønner seg å ta notater?
For å bli gode på å lære trenger elever både gode studieteknikker og velutviklet metakognisjon
Studieteknikker
er metoder og praksiser som gjør læring mer effektiv. Eksempler på teknikker kan være å stille seg selv kontrollspørsmål, lage en begrepsoversikt, eller fordele tiden så man bruker mer tid på vanskelige oppgaver. Ulike teknikker har ulike styrker, derfor trenger elevene en "verktøykasse" med mange studieteknikker som de kan velge fra når de står i ulike læringssituasjoner.
Metakognisjon
betyr «tenking om tenking» og innebærer å tenke over egen læring, f.eks. hvilke teknikker man bruker, hvor god man er på å bruke de, hvilket læringsutbytte man oppnår osv. Velutviklet metakognisjon gjør elevene både mer bevisst og strategisk i egen læring. Ofte sammenlignes metakognisjon med en hjerne på utsiden av hjernen, altså en «ekstrahjerne» som følger med på hvordan «hovedhjernen» lærer.
Superlæring støtter skolen i i dette arbeidet gjennom 1) digitale minikurs som gir elevene basiskunnskap om metakognisjon og studieteknikker, og 2) eksempler på aktiviteter og støtteressurser som hjelper lærere å integrere studieteknikk- og metakognisjontrening i undervisningen.
Minikurs i forskjellige temaer innen studieteknikk som tar mellom 10 og 20 minutter å gjennomføre. Husk hodetelefoner om dere gjennomfører disse i klasserommet.
Her finner du lenker til til flere verktøy:
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker
Her finner du lenker ressurser:
1) Minikurs (elevside):
Superlæring sine minikurs som gir elevene en skreddersydd innføring i ulike teknikker innenfor temaer som leseteknikk, notatteknikk osv.
2) Studieteknikkbibliotek
Oversikt med 40 studieteknikker.
3) Studieteknikk-videoer
Korte, animerte videor som introduserer ulike teknikker.
4) "Lær å lære" videokurs
12 videoer om med Olav Schewe om effektiv læring basert på nevrovitenskap.
5) PDF-veiledninger
Lærerveiledning til ulike måter å integrere studieteknikktrening i undervisningen på.
6) Egenkartlegging
Egenvurdering av studievaner og motivasjon med pdf-rapport.