Burde du hatt en studieøkt i dag, men sliter med å sette i gang?
Synes du det er vanskelig å holde fokuset oppe når du studerer?
Empty space, drag to resize
OPPLEV KRAFTEN AV Å STUDERE MED ANDRE I ET
DIGITALT FOKUSFELLESSKAP
I dag torsdag 12. september
kl 18.00-19.55
Slik fungerer det:
-
Studere sammen digitalt på Zoom kl 18-19.50
-
En klokke teller ned fokustid (15min) og pausetid (15 min)
-
Du jobber med det du vil
-
Bli med på hele økten, eller så mye du vil
-
Du velger selv om du har kamera av eller på
-
Mikrofonene er av, men kan slås på i pausen
-
Program:
-
Kl 18:00-18:05 Introduksjon
-
Kl 18:05-18:50 Fokussprint 1 (45 min)
-
Kl 18:50-19:05 Pause (15 min)
-
Kl 19:05-19:50 Fokussprint 2 (45 min)
-
Kl 19:50-19:55 Avslutning
Hvorfor studere med andre digitalt?
Bedre fokus og motivasjon
Å studere sammen med andre bidrar til høyere dopaminproduksjon i hjernen som gir bedre fokus og mer motivasjon.
Enklere å komme i gang
Vi mennesker har innebygde mekanismer som gjør at vi forsøker å "passe inn" der vi er. Om vi er i en situasjon der mange andre sitter og studerer, er det mer naturlig for oss og også studere.
Sosialt
I et digitalt fysiskfellesskap er du aldri alene, selvom du du er den eneste personen i det fysiske rommet du sitter. I pausen kan du bli kjent med andre studenter.
Struktur
Fokusfellesskapet følger 45 min fokussprinter. Når rammen rundt er satt og styrt av andre, er det enklere å fokusere på arbeidsoppgavene dine.
Educas AS © Superlæring 2023
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke fag pleier du å ta notater i
- Hvilke fag tar du ikke notater i?
- Kan det være nyttig å ta notater selv om du aldri ser på dem igjen?
- Finnes det situasjoner der det ikke lønner seg å ta notater?
For å bli gode på å lære trenger elever både gode studieteknikker og velutviklet metakognisjon
Studieteknikker
er metoder og praksiser som gjør læring mer effektiv. Eksempler på teknikker kan være å stille seg selv kontrollspørsmål, lage en begrepsoversikt, eller fordele tiden så man bruker mer tid på vanskelige oppgaver. Ulike teknikker har ulike styrker, derfor trenger elevene en "verktøykasse" med mange studieteknikker som de kan velge fra når de står i ulike læringssituasjoner.
Metakognisjon
betyr «tenking om tenking» og innebærer å tenke over egen læring, f.eks. hvilke teknikker man bruker, hvor god man er på å bruke de, hvilket læringsutbytte man oppnår osv. Velutviklet metakognisjon gjør elevene både mer bevisst og strategisk i egen læring. Ofte sammenlignes metakognisjon med en hjerne på utsiden av hjernen, altså en «ekstrahjerne» som følger med på hvordan «hovedhjernen» lærer.
Superlæring støtter skolen i i dette arbeidet gjennom 1) digitale minikurs som gir elevene basiskunnskap om metakognisjon og studieteknikker, og 2) eksempler på aktiviteter og støtteressurser som hjelper lærere å integrere studieteknikk- og metakognisjontrening i undervisningen.
Minikurs i forskjellige temaer innen studieteknikk som tar mellom 10 og 20 minutter å gjennomføre. Husk hodetelefoner om dere gjennomfører disse i klasserommet.
Her finner du lenker til til flere verktøy:
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker
1) Et eget nettkurs om hvordan lære effektivt basert på nevrovitenskap.
2) Egenvurdering av studievaner med automatisk generering av pdf-rapport etter gjennomført vurdering.
3) En oversikt i appform med over 40 teknikker
Her finner du lenker ressurser:
1) Minikurs (elevside):
Superlæring sine minikurs som gir elevene en skreddersydd innføring i ulike teknikker innenfor temaer som leseteknikk, notatteknikk osv.
2) Studieteknikkbibliotek
Oversikt med 40 studieteknikker.
3) Studieteknikk-videoer
Korte, animerte videor som introduserer ulike teknikker.
4) "Lær å lære" videokurs
12 videoer om med Olav Schewe om effektiv læring basert på nevrovitenskap.
5) PDF-veiledninger
Lærerveiledning til ulike måter å integrere studieteknikktrening i undervisningen på.
6) Egenkartlegging
Egenvurdering av studievaner og motivasjon med pdf-rapport.